پاداش ثواب صلوات بر محمد و آل محمد

امام رضا علیه السلام فرمودند: صلوات بر محمد و آل محمد، معادل با پاداش و ثواب تسبیح و تکبیر گفتن است. ( ذکرهای مستحبی، ص 120)

 

امام رضا 

خارج شدن از منزل

امام رضا علیه السلام فرمود: چون پدرم از منزل خود بیرون می شد، می گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم، خرجت بحول الله و قوته لا بحول منی و لا قوتی بل بحولک و قوتک یا رب متعرضا لرزقک فأتنی به فی عافیه». ( ذکرهای مستحبی، صفحه 140 ) .

ریزش گناهان

یاسر از امام رضا علیه السلام نقل کرده است که فرمود: مثل استغفار همچون برگی است بر درختی که بجنبد و پیاپی فرو ریزد و آن که از گناهش آمرزش جوید و باز گناه کند، چون مسخره کننده ی پروردگار خود باشد. ( ذکر های مستحبی ، ص 102 ) .

پاداش در دنیا و آخرت

از امام رضا علیه السلام روایت شده که رسول گرامی خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس در هر روز صد بار بگوید «لا اله الا الله الملک الحق المبین» توانگری به او جلب می شود و فقر و مستمندی از او دفع می گردد و در دوزخ بر او بسته شده و در بهشت به رویش باز می گردد. ( ذکر های مستحبی ، ص 59 ) .

معنی « بسم »

علی بن حسن بن فضال به نقل از پدرش می گوید : از حضرت امام رضا علیه السلام تفسیر « بسم الله الرحمن الرحیم » را پرسیدم. حضرت فرمود: گوینده که می گوید «بسم» معنایش این است که سمه ای از سمه های خدای را که همان عبادت است بر خود می گذارم. گفت، عرض کردم: سمه چیست؟ فرمود: یعنی علامت و نشانه. ( ذکـر های مستحبی، صفحه 38 )